Zo run je een succesvolle webshop!

Door  |  0 reacties

In Nederland schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond. Huidige technieken (zoals WordPress) maken het steeds laagdrempeliger een website dan wel webshop te beginnen. Met name veel Nederlandse vrouwen zien het als een droom hun eigen webshop te hebben.

Toegegeven: ook ik heb het wel eens overwogen. Bijvoorbeeld toen ik vorig jaar in Zuid-Afrika was. Wat hebben ze daar – en met name in en rond Kaapstad – geweldige winkels met handgemaakte spullen. Van geweldige tegeltjeswijsheden tot de mooiste sjaals, van unieke kettinkjes tot koeienlederen notitieblokjes. Ik werd er hebberig van. Hoe mooi zou het zijn als je dat aan de Nederlandse liefhebbers aan kon bieden?

Een webshop runnen doe je niet ‘even’

Maar een webshop runnen klinkt makkelijker dan het is. En soms ook wel leuker dan het is. Hoe frustrerend kan het als dat je weliswaar super-mooie producten hebt, maar er niemand op je website komt? Of dat je concurrenten hebt met gelijkwaardige producten die net iets goedkoper zijn? Een webshop tot een succes maken is een vak apart. Een succesvolle webshop runnen is meer dan alleen maar leuke producten inkopen en verkopen. Het is dus niet gek dat 59% van de webshops de eerste vier jaar niet overleefd.

Iemand die er in elk geval wel in slaagde haar webshop tot een succes te maken, is Mariko Naber. Op Applepiepieces.com verkoopt ze unieke producten, die je hier allicht wel eens bent tegengekomen. Zij zette niet alleen een webshop neer, maar ook een merk, een gezicht. Een beleving!

Hét webshop werkboek voor een succesvolle webshop

Succesvolle webshop, Sell your stuff onlineOm beginnende webshop-houders op weg te helpen bundelde Mariko al haar webshop-lessen en -wijsheden in een handig werkboek. Het werkboek Sell your stuff online dat ze, al zegt ze het zelf, heel graag gehad zou hebben gehad toen ze vijf jaar geleden begon. Toen ze startte zat ze namelijk vol met vragen, die ze uiteindelijk allemaal zelf uitdokterde. En die jij nu aan de hand van haar praktische werkboek, die vooral gemaakt is om in te schrijven, notities te maken en te krabbelen, voor jezelf kunt uitdokteren. Zodat je daarna met je hobby en je hart geld kunt maken.

Wat vind je zoal in het werkboek?

Hoewel het webshop-werkboek een klein compact boekje is, biedt het je meer dan je op het eerste gezicht zal verwachten. Een kleine, echt heel kleine, selectie:

  • Vind het antwoord op de vraag ‘Who are you?’ aan de hand van een handige test. Ben je stressbestendig, kun je goed leiding geven, hoe ga je om met andere mensen? Het lijkt misschien niet van belang voor het runnen van een webshop, maar als je er achter komt wat je minder goede én sterke kanten zijn, kun je hier gebruik van maken. Zet je sterke kanten bijvoorbeeld optimaal in.
  • Als je iets tot een succes wilt maken, is het van belang dat je plezier hebt in je werk. Door er achter te komen waar je hart ligt, zul je plezier houden in je webshop.
  • Bekijk je omgeving. Aan de hand van handige tips laat Mariko je zien waarom de mensen in je omgeving wel eens van grote waarde zijn.
  • Marktonderzoek. Wat zou een webshop zijn als je niet eerste marktonderzoek doet? Naar concurrenten, naar je doelgroep, naar je eigen product. Mariko sleept je door dit proces heen.
  • Hoe bereken je de prijs van je product?
  • Hoe zet je je naam in de markt? Hoe werk je aan branding? Wat zijn de mogelijkheden van online marketing?

Naast al deze praktische zaken (aan de hand van haar eigen ervaringen en met duidelijke voorbeelden) interviewt Mariko in haar boek ook nog eens andere webshop-houders die over hun webshop vertellen. Leuk, leerzaam & vol inspiratie.

Het boek kost € 17,50 en als je bedenkt dat Mariko vijf jaar lang heel hard heeft gewerkt om deze kennis te vergaren, dan is het een koopje. Een goede investering dus. Op naar een succesvolle webshop!

Titel: Sell your stuff online
Uitgever: Spectrum
Prijs: € 17,50

Bekijk Sell your stuff online op bol.com en beheer binnenkort je eigen succesvolle webshop

Voor de review van dit boek werd een exemplaar beschikbaar gesteld door de uitgever.

Reacties

Laura, 30-en-een beetje en de drijvende kracht achter Like & Love (it!), meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam als online content marketeer bij het tofste online reisbureau. Dol op schrijven, uit eten gaan, mojito's, shoppen, fotograferen, reizen & knuffelen met haar hond. En stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *